Proč je tlak v klimatizaci důležitý?

Základem klimatizačního systému je okruh chladiva, v němž dochází ke kompresi a expanzi a následné výměně tepla. Pro správné fungování těchto procesů hraje klíčovou roli tlak v systému. Příliš vysoký tlak může vést k přehřátí systému, poškození kompresoru nebo kondenzátoru. Příliš nízký tlak má za následek snížení chladicího výkonu a může také způsobit nasávání vzduchu nebo vlhkosti do systému, což vede ke korozi a dalším škodám.
Tlak v klimatizačním systému závisí na typu chladiva (R134a nebo R1234yf), okolní teplotě a zatížení systému (např. otáčky ventilátoru).

Orientační hodnoty tlaku:

Nízký tlak (nízkotlaká strana – po expanzi média):
Při okolní teplotě 20-25 °C: 1,5-2,5 bar.
Při vyšší teplotě (30-35 °C): 2,0-3,0 bar.
Vysoký tlak (vysokotlaká strana – po stlačení chladiva):
Při okolní teplotě 20-25 °C: 8-12 barů.
Při vysokých teplotách (30-35 °C): 1,5 baru: 12-17 barů.

Je třeba mít na paměti, že výše uvedené hodnoty se mohou lišit v závislosti na specifikaci vozidla a typu klimatizačního systému.

Co znamenají nesprávné hodnoty tlaku?

1. Příliš vysoký tlak ve vysokotlakém systému:
Příčiny: přebytek chladiva v systému, zablokovaný kondenzátor nebo ventilátor chladiče a nedostatečný přenos tepla v kondenzátoru.
Důsledky: Důsledkem je poškození chladiče: Přetížení kompresoru, riziko poškození součástí systému.
2. Příliš nízký tlak ve vysokotlakém systému:
Příčiny: Nedostatek chladiva, netěsnost systému a poškození kompresoru.
Důsledky: Vlivem tlaku v kompresoru může dojít k poškození kompresoru: Nedostatek účinného chlazení.

3. Příliš vysoký tlak v nízkotlakém systému:
Příčiny: Znečištěný výparník, přebytek chladiva, problém s expanzním ventilem.
Důsledky: Neúčinné chlazení, nadměrné zatížení kompresoru, ucpání vedení v systému.
4. Příliš nízký tlak v nízkotlakém systému:
Příčiny: Únik chladiva, porucha expanzního ventilu a ucpání vedení v systému.
Důsledky: Vlivem tlaku v chladicím systému dochází k poklesu tlaku v chladicím systému: Nedostatek chlazení, zadření kompresoru.

Shrnutí
Správný tlak v klimatizačním systému automobilu je klíčem k jeho účinnému a bezproblémovému provozu. Příliš vysoký i příliš nízký tlak může vést k vážným technickým problémům. Proto je nezbytná pravidelná kontrola, servis a péče o těsnost systému.