Jak funguje klimatizace v autě?

Klimatizace v autě je systém, který má za úkol regulovat teplotu a vlhkost vzduchu v kabině vozidla a zajistit tak příjemné prostředí při cestování.

Funguje na principu chladicího cyklu, který zahrnuje čtyři základní součásti: kompresor, kondenzátor, výparník a expanzní ventil. Proces fungování klimatizačního systému:

  1. Kompresor: klimatizace začíná svou činnost v kompresoru, který je poháněn motorem vozidla. Jeho úkolem je stlačovat plynné chladivo pro klimatizaci automobilu (obvykle R134a nebo R1234yf) a zvyšovat tlak a teplotu chladiva.
  2. Kondenzátor: Pod vysokým tlakem a teplotou stlačené chladivo klimatizace opouští kompresor a přechází do kondenzátoru, který je obvykle umístěn v přední části vozu za chladičem. V kondenzátoru odevzdává plyn klimatizace teplo okolí a zároveň kondenzuje, čímž přechází z plynné fáze do kapalné.
  3. Expanzní ventil: Po opuštění kondenzátoru prochází kapalné chladivo expanzním ventilem, který reguluje jeho průtok do výparníku. Expanzní ventil snižuje tlak chladiva, což vede k jeho odpařování a ochlazování.
  4. Výparník: kapalné chladivo, které opustilo expanzní ventil, přechází do výparníku, který se nachází uvnitř kabiny vozu. Ve výparníku se chladivo odpařuje, přičemž odebírá teplo ze vzduchu, což snižuje teplotu vzduchu v kabině.
  5. Ventilátor a větrací otvory: Ventilátor vhání vzduch do kabiny vozu větracími otvory. Tento vzduch prochází výparníkem, kde se ochlazuje, a poté je veden do interiéru vozidla, čímž dochází ke snížení teploty.
  6. Rekuperace a ovládání: Ventilátor je vybaven rekuperací a ovládáním: V některých moderních automobilech může být klimatizace vybavena dalšími funkcemi, jako je rekuperace nebo větrání s rekuperací tepla ze vzduchu vháněného do kabiny, aby se snížila spotřeba energie. Kromě toho může být klimatizace vybavena teplotními čidly a automatickou regulací pro udržování nastavené teploty uvnitř vozu.
  7. Odsávání vlhkosti: Klimatizace v automobilu může také sloužit jako prostředek k odvádění vlhkosti ze vzduchu v kabině. Vlhkost obsažená ve vzduchu při ochlazování kondenzuje na kondenzátoru a následně je odváděna mimo vůz. Tento proces pomáhá udržovat přiměřenou vlhkost v kabině a zabraňuje usazování vlhkosti na oknech, která by mohla způsobovat mlžení.
  8. Elektronické ovládání: V moderních automobilech klimatizace často využívá sofistikované elektronické řídicí systémy. Teplotní čidla, solární čidla, čidla vlhkosti a další parametry prostředí mohou být monitorovány a upravovat provoz klimatizace podle vnějších podmínek a preferencí řidiče.
  9. Udržování teploty: Klimatizační systémy automobilů jsou rovněž vybaveny funkcemi pro udržování nastavené teploty v kabině. Jakmile je dosaženo požadované teploty, klimatizace automaticky reguluje provoz úpravou otáček ventilátoru, chladicích a topných cyklů.

V závislosti na modelu vozu a jeho výbavě může být klimatizace v automobilu jedno-, dvou-, tří- nebo dokonce čtyřzónová.

Je třeba mít na paměti, že klíčovou součástí odpovědnou za její správný provoz je plyn klimatizace. Z různých důvodů může po určité době dojít ke snížení množství plnicího plynu klimatizace. Příčinou může být netěsnost systému, přirozené úniky nebo i drobná poškození. Pokud k tomu dojde, je nutné doplnit náplň klimatizace, aby se obnovil její plný výkon. Samotné doplnění chladicího plynu do klimatizace je nejjednodušší a nejekonomičtější způsob doplnění chladicího plynu.

Pokud se rozhodnete doplnit klimatizaci sami, vyplatí se pořídit si soupravu pro doplňování klimatizace do auta. Ta nám umožní provést postup plnění rychle a snadno. Sada pro plnění klimatizace těsnicím prostředkem může být užitečná zejména v případě, že v systému zjistíme netěsnost. Tmel v plynu klimatizace pomáhá eliminovat drobné netěsnosti, čímž zajistí, že klimatizace bude fungovat dlouhodobě a efektivně.